top of page
חיפוש

אסכנדיר עווד שהוא אלכסנדר הווארד

עודכן: 22 באפר׳ 2021

לאחר כיבושה של א"י מחדש ב1841 ע"י העות'מניים מידי המצרים, בעזרת המעצמות האירופאיות, מתחילה תקופה חדשה בא"י. תקופה שבה כוחם של המעצמות ונוכחותם הולכת וגוברת .

משנות ה60 מתחיל גם תהליך מואץ של התיישבות מחוץ לחומות של הערים העתיקות. התיירות והצליינות תופסות תאוצה, דרכים מתחילות להיסלל וא"י תכנס לתקופה המודרנית.

אסכנדיר עווד הוא מרוני שמוצאו ממלטה ואשר שימש בצעירותו מלווה ומתורגמן לתיירים אנגלים שסיירו בא"י . עווד מאד הצליח במעשיו ולאט לאט הלך והתעשר, הרחיב את עסקיו .

כבר משלהי שנות 1860 שימש עוואד כסוכן ראשי בפלשתינה של משרד הנסיעות המפורסם תומס קוק. כסוכן, היה מנהל ומפיק במלואו של המסע התיירותי לארץ הקודש לקבוצות, כולל לינה ואוכל משך כל שהייתם, הסדרי ההגעה לירושלים והלינה בדרך, והגנת השיירות. הסוכנים של תומס קוק התפרסמו ברחבי העולם כמפלסי דרך באזורי ספר מסוכנים, כמו הדרך מיפו לירושלים שהייתה ידועה בשודדיה. בהמשך הרחיב עוואד את פעילותו בארגון טיולים גם ללבנון, מצרים, ואיטליה.

איסכנדר עוואד היה חובב תרבות אירופה, ובמרוצת הזמן אף שינה את שמו לאלכסנדר הווארד, בכדי להיראות יותר אירופאי ויותר מקובל עבור תייריו. הוא קשר קשרים עם אישים אירופאים ואמריקאים שהגיעו לאזור, דוגמת הקצין הבריטי המפורסם, הארכאולוג צ'ארלס וורן, ואחרים. בין היתר התיידד עם חברי המושבה האמריקאית שהגיעו ליפו בשנת 1866. עד מהרה החל הווארד לעבוד עם אחד מבכירי קבוצה זו - רולה פלויד, שהקים את שירות הדיליז'אנסים (כרכרות) הראשון בין יפו לירושלים. רולה פלויד היה חבר במסדר הבונים החופשיים, שאליו הצטרף הווארד.

הווארד הקים/ ניהל שלושה בית מלון :

מלון הווארד ביפו:

בשנת 1887 (או קודם לכן) כבר הפעיל הווארד מלון ביפו. כנראה שבמבנה המאורך שכתובתו כיום היא רזיאל 14-16. בשנת 1892 בנה הווארד את הבית ברחוב רזיאל 15 שנשא אז את שמו. המקום שימש ללמגורי משפחתו, וגם בית מלון מפואר לקבוצות התיירים שחיפשו מלון מדרגה ראשונה.

מלון מכבים בלטרון:

בשנים 1877, הקים אלכסנדר האוורד בית מלון למרגלות גבעת לטרון שעליה קיימים שרידיו של מבצר לטרון הצלבני. המלון נקרא "מלון המכבים", ושירת את תנועת הנוסעים בכרכרות מיפו לירושלים, - מסע שנמשך באותן שנים כיומיים. בשנת 1892 נחנך קו הרכבת בין יפו לירושלים, והתמעטו נוסעי הכרכרות והמלון נמכר.

מלון הווארד בירושלים:

מבנה המלון הוקם על אדמות הפטריארכיה הארמנית וביוזמתה של הפטריארכיה, במטרה ליצור מקור הכנסה. לאחר הקמתו נקרא המלון "מלון האוורד" , על שם מנהל - אלכסנדר הווארד, רק לאחר שעזב שונה שמו ל"מלון דו פארק" (Hotel Du Park). בשנת 1907 שכר את המלון אברהם פאסט, מראשי הקהילה הטמפלרית בעיר, ושינה את שם המלון ל"מלון פאסט".מבנה המלון נהרס בשנת 1975 .

אלכסנדר הווארד (איסכנדר עוואד) נפטר בשנת 1904 ונקבר בחצר ביתו ביפו. אלמנתו הורישה את נכסיו למסיון המארוני ביפו, אשר בנה באותה שנה את הכנסייה המארונית ברחוב הכנסייה המארונית (לימים רחוב הדולפין). קברו של הווארד הועבר אל חצר הכנסייה, שם ניתן לראותו עד היום. הבית ברחוב רזיאל 15 המשיך לשמש כמלון דירות גם בעשורים שלאחר מכן.


416 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page